Schade, wat nu?

Schade is erg vervelend. Schade of diefstal, niemand zit erop te wachten maar toch gebeurt het. We spannen ons maximaal in om ervoor te zorgen dat je snel weer verder kunt. Je kiest zelf hoe je de schade bij ons meldt:

  • Digitale polismap; log in in je eigen digitale polismap. Heb je deze nog niet? Maak dan je account aan. Nu kun je eenvoudig schade of diefstal online melden. 24/7 wanneer het jou uitkomt
  • Verzekeringsapp; Na het aanmaken van de digtale polismap kun je de verzekeringsapp downloaden op je smartphone. Zo meldt je je schade waar en wanneer je maak wilt
  • Telefonisch: Tijdens kantoor uren staan we je meteen te woord. Heb je dringende vragen die beslist niet kunnen wachten tot de eerstvolgende werkdag, blijf dan aan de lijn. Je wordt doorgeschakeld naar de adviseur.
  • Per mail; Vul het schadeaangifteformulier (SAF) online in of print deze uit. Scan het formulier en stuur deze naar verzekeringen@financieel-gezond.nl. Of stuur deze op per post naar Postbus 225, 9400 AE te Assen
  • Alarmcentrale: Voor hulp of spoedeisende gezondheidszorg in het buitenland en bij pech onderweg. Kijk op je Groene Kaart voor het nummer van de alarmcentrale. Let op! Om gegarandeerd dekking te hebben op je (doorlopende) reisverzekering, is het verplicht (afhankelijke van de mate van nood) om eerst het SOS nummer te bellen alvorens zorg in te schakelen. Tip, sla het alarmnummer op je Groene Kaart of ook wel Internationaal Verzekeringsbewijs genoemd, op in je telefoon. Bij een ongeval hoef je niet te zoeken naar het nummer maar is deze meteen voorhanden. Zeker wanneer er direct gehandeld moet worden.
  • Om de schade voor je te kunnen claimen hebben we altijd een zo volledig mogelijk ingevuld exemplaar nodig van het schadeaangifteformulier (SAF). Daarnaast ontvangt de verzekeringsmaatschappij tevens graag foto’s van de schade en een herstelofferte om de omvang van de schade vast te kunnen stellen. Ook ontvangen zij graag de aankoopnota. Zo weet de schadebehandelaar direct wat het object heeft gekost en wat de “leeftijd” van het object is.

Autoschade, wat nu?

Materiële, ruitschade en eigen risico

Belangrijk om te weten:

  • Bij schade (ruit- en blikschade) kies je altijd voor een erkend herstelbedrijf bij jou in de buurt. Wil je weten of jouw garage hierbij is aangesloten of wil je weten welke er bij jou het dichts in de buurt zit? Kijk dan op https://www.schadegarant.nl/ . Je weet zeker dat je auto naar een aangesloten hersteller. Dit zijn je voordelen om naar een erkende hersteller te gaan:
  • Vervangend vervoer gedurende de herstelperiode
  • Een geselecteerde hersteller mag zelf de expertise uitvoeren waardoor de schade sneller kan worden afgehandeld
  • De factuur gaat rechtstreeks naar de verzekeringsmaatschappij
  • Je voorkomt een (hoger} eigen risico door naar een geselecteerde hersteller te gaan
  • Klanten van Financieel-gezond.nl hoeven deze schade niet bij ons te melden. Let op dat je naar een erkende hersteller gaat via https://www.schadegarant.nl/ . Bij ruitschade maken we onderscheid tussen twee soorten ruitschade:
  • Ruitherstel; bijvoorbeeld een sterretje, geen eigen risico
  • Ruitvervanging; het hele raam wordt vervangen, eigen risico zie polisvoorwaarden
  • Heb je schade en kun je niet verder rijden? Bel dan ALTIJD het noodnummer welke vermeld staat op je Groene Kaart. Zo voorkom je dat er geen dekking is voor het wegslepen van het voertuig of medische hulp!!
  • In je verzekering zit niet standaard pechhulp. Hulp bij pecht onderweg kun je opvangen door deze aan te vullen in je autoverzekering of een abonnement bij de  Wegenwacht af te sluiten.

Schade melden

  • Wanneer je niet verder kunt rijden bel ALTIJD als eerste het SOS hulpnummer vermeld op je Groene Kaart
  • Vul ter plekke, wanneer derden betrokken zijn bij een aanrijding/ongeval, het Europees Schadeformulier in. Lukt dit niet maak dan foto’s van elkaars rijbewijs of ID bewijs en wissel contactgegevens uit
  • Maak foto’s van de situatie vanuit verschillende hoeken voor een goed beeld voor de verzekeringsmaatschappij
  • Breng het Europees Schadeformulier naar Financieel-gezond.nl aan de Borgstee 23 of stuur deze op naar Postbus 225 9400 AE Assen. Mailen mag ook naar verzekeringen@financieel-gezond.nl.
  • Vergeet niet de VOOR- en ACHTERKANT in te vullen op het Europees Schadeformulier
  • Heb je een digitale polismap aangemaakt? Dan kun je ook via je digitale polismap je schade melden of via de verzekeringsapp
  • Rij naar een erkende hersteller voor een herstelofferte of totall loss verklaring. Een erkende hersteller kun je vinden op https://www.schadegarant.nl/ . Vul de naam van de hersteller met het herstelbedrag in op de achterkant van het Europees Schadeformulier

Na ontvangst van je schadeformulier zullen wij de schade voor je claimen bij de verzekeringsmaatschappij. Uiteraard houden we je op de hoogte van het verloop van de schade.

Heb je schade aan je auto en is de dader niet bekend? Of loop je andere schade op die je niet kunt verhalen op je autoverzekering? Dan bestaat de kans dat je deze kunt verhalen bij het https://waarborgfonds.vereende.nl/. Hoe het waarborgfonds werkt kun je lezen via de link.

Schadeformulier auto

Ben je met je auto betrokken bij een ongeval of aanrijding? Dan vul je altijd een schadeformulier in samen met de tegenpartij. Je vult het schadeformulier ook in bij schade door een onbekende tegenpartij of door een dier waarvan de eigenaar onbekend is. In Nederland en in het buitenland gebruik je hiervoor het Europees Schadeformulier. De verzekeraars van jou en de tegenpartij hebben deze informatie nodig voor de afhandeling van de schade.