Hoeraaa vakantie….of toch niet

De herfstvakantie is in aantocht en je gaat lekker een weekje weg! Zalig. Meestal is er geen vuiltje aan de lucht, totdat je te maken krijgt met vertraging of annulering. Of je vliegtuig gaat wel maar je koffers niet…… Gelukkig zijn er duidelijke Europese richtlijnen over schadevergoedingen bij vertraging of annulering van je vlucht.

Wat zijn mijn rechten bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht?

Heeft je vlucht vertraging? Of is je vlucht geannuleerd of overboekt? Dan heb je mogelijk recht op een (schade)vergoeding. Ook heb je mogelijk recht op hulp van de luchtvaartmaatschappij, bijvoorbeeld voor eten en drinken. We lichten kort toe wat de richtlijnen zijn voor hulp of terugbetaling bij een vertraging, annulering of overboeking;

Verzorging bij een vertraging van je vlucht

Bij vertraging vanaf 2 uur extra wachttijd vanaf de vertrektijd (vertrekvertraging), of bij annulering of overboeking heb je recht op verzorging:

  • Eten en drinken in redelijke hoeveelheden. 
  • 2 e-mails, 2 faxen of 2 telefoongesprekken.
  • Een overnachting en transfer als dit noodzakelijk is.

Geld terug of een andere vlucht

  • Bij een vertraging van meer dan 5 uur mag je afzien van je vlucht en de volledige ticketkosten terugvragen aan de luchtvaartmaatschappij. De maatschappij moet je ticket binnen 7 dagen terugbetalen. 
  • Bij een annulering of instapweigering mag je kiezen voor een andere vlucht of een terugbetaling van de ticket. Of je kiest ervoor gebruik te maken van een beschikbare plaats op de eerstvolgende vlucht. . Bij een andere vlucht naar een andere luchthaven heb je tevens recht op een transfer naar de oorspronkelijke luchthaven.
  • Heb je gevraagd om terugbetaling van je ticket en je geld niet gekregen? Dan kun je een claim indienen bij de kantonrechter. Dit moet wel binnen 2 jaar na de vluchtdatum gedaan zijn.

Schadevergoeding 

Je hebt mogelijk recht op een schadevergoeding. Deze vraag je aan bij de luchtvaartmaatschappij. Een schadevergoeding aanvragen kan in de volgende gevallen;

  • Bij een annulering of vertraging waarbij je meer dan 3 uur later op je eindbestemming aankomt door operationele redenen, zoals: een technisch probleem of een beschadiging van het vliegtuig door de vliegtuigtrap.
  • Bij een staking of tekort aan personeel bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.
  • Wanneer door operationele redenen je een aansluitende vlucht mist en je meer dan 3 uur later op je eindbestemming aankomt.
  • Wanneer je onterecht geweigerd bent bij het in stappen op het vliegtuig (instapweigering).
  • Wanneer je vlucht is overboekt en je maatschappij laat je niet aan boord. Dit geldt niet wanneer je vrijwillig je plek afstaat.  

De vergoeding is maximaal € 600 

  • Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250.
  • Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400.
  • Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300.
  • Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.

Geen recht op een schadevergoeding 

Je hebt geen recht op een schadevergoeding in de volgende gevallen: 

  • Wanneer je te laat aankomt op de luchthaven.
  • Bij slecht weer op de luchthaven of tijdens de vlucht.
  • Bij stakingen op de luchthaven (bijvoorbeeld bij verkeersleiding of grondpersoneel).
  • Bij gevaar op de bestemming als de vlucht niet gaat, omdat het op de bestemming onveilig is. Bijvoorbeeld door terrorisme, oorlog of andere redenen voor het negatief reisadvies.
  • Bij schade aan het vliegtuig buiten de schuld van de luchtvaartmaatschappij om. Bijvoorbeeld door aanvaring met een vogel of voorwerpen op de start- en landingsbaan.
  • Bij een technisch probleem door een fabrieksfout, sabotage of terrorisme.
  • Bij veiligheidsmaatregelen, zoals bij een bommelding, verwijdering van een koffer uit het ruim of verwijdering van een lastige passagier.
  • Bij een medisch noodgeval.
  • Door een besluit van de luchtverkeersleiding.
  • Wanneer je meer dan 2 weken van tevoren geïnformeerd bent over de geannuleerde vlucht.
  • Wanneer je vervangende vlucht binnen een bepaalde tijd aankomt (niet meer dan 2 uur eerder of 4 uur later). 

Contact vanuit het buitenland

Ben je in het buitenland en heb je een vraag? Dan kun je contact opnemen met Rijksoverheid via +31 70 214 02 14.